6 błędów, których każdy uczący się języka obcego powinien unikać (cz.II)

6 błędów, których każdy uczący się języka obcego powinien unikać (cz.II)

Jest to druga część artykułu o czynnościach, których powinniśmy unikać ucząc się języka obcego. W części pierwszej omówiliśmy kwestie naszego nastawienia i motywacji do nauki a także skłonności do zbytniego przejmowania się popełnianymi błędami. Przyjrzyjmy się więc pozostałym przeszkodom:

4.Przesadne skupianie się na gramatyce na wczesnym etapie nauki

Gramatyka jest nieodłączną częścią nauki języka obcego, jednak poświęcanie jej od samego początku zbyt wiele uwagi może sprawić, że stanie się dla nas barierą w płynnej komunikacji. Staranie się, aby każda nasza wypowiedź była jak najbardziej poprawna gramatycznie potęguje stres a także często w znacznym stopniu wydłuża czas potrzebny na wyrażenie myśli, przez co sam mówiący gubi się w tym co chciał przekazać lub na czym skończył swoją wypowiedź (np. w trakcie rozmyślań, którego czasu lepiej by było w danym momencie użyć). Szczególnie na początku gramatyka powinna być traktowana raczej jako szablon dzięki któremu jesteśmy w stanie mniej więcej określić w jaki sposób należy zbudować zdanie (np. zdanie twierdzące zaczynamy od podmiotu (osoba, rzecz, zjawisko…; potem występuje czasownik a za nim dopełnienie zdania).  Oczywiście prowadząc zajęcia nie mamy w zwyczaju ignorowania zasad gramatyki, zwracamy jednak uwagę, że nie warto się na niej przesadnie skupiać, najważniejsza jest bowiem płynna i swobodna komunikacja i to ten właśnie cel powinien nam przyświecać przez cały czas.

5.Deficyt słuchania

Do pewnego stopnia można zrozumieć osoby, które są na samym początku swojej nauki angielskiego i niechętnie podejmują się okazji do porozmawiania w tym języku. Dużo ludzi ma wewnętrzne poczucie, że ich wiedza jest zbyt mała by coś przekazać lub też żeby spontanicznie zareagować na wypowiedź w innym języku. Jednak w przypadku samego pasywnego słuchania, nie powinno być już żadnych wymówek. Jest to bowiem najbardziej naturalny sposób przyswajania języka, wystarczy spojrzeć na dzieci, które uczą się swojego języka ojczystego. Nie oczekujemy od nich, że od urodzenia będą nam odpowiadać, jednak matki i tak instynktownie od samego początku mówią do swoich dzieci. W taki właśnie sposób nauczyliśmy się płynnie posługiwać się językiem polskim. Ta wrodzona umiejętność nauki komunikacji poprzez słuchanie nadal jest skuteczna u osób dorosłych. W dzisiejszych czasach okazji do szlifowania języka obcego jest naprawdę wiele. Aby poprawić nasze umiejętności poprzez słuchanie warto np. zacząć oglądać interesujące nas filmy lub seriale w j. angielskim, wiele ciekawych nagrań znajdziemy też w Internecie. Ze względu na różne tempo wymowy oraz mnogość akcentów, których zrozumienie może na początku sprawiać problem, polecamy opcję oglądania/słuchania z angielskimi napisami. Dzięki temu znacznie zwiększamy nasze możliwości także w zakresie poszerzenia i utrwalania słownictwa. Z biegiem czasu sami zdecydujemy kiedy te dodatkowe wsparcie w postaci napisów nie jest nam już potrzebne.

6.Porównywanie angielskiego do rodzimego języka

Wiele osób podczas nauki języka obcego ma tendencję do wyszukiwania podobieństw a nawet opierania się na zasadach gramatycznych rządzących językiem polskim. Podejście takie, choć instynktowne, często jednak wiedzie donikąd. Z początku może nam się wydawać, że zdarzające się analogie występujące między dwoma językami pomagają nam w procesie nauczania. Jednak z czasem i narastającymi po drodze różnicami taki tok myślenia zacznie nas ograniczać. Czas więc opuścić swoją strefę komfortu, otworzyć się na różnice i zmierzyć się z angielskim takim, jakim jest. Trzeba pamiętać, że należy on do innej rodziny językowej niż polski i zdać sobie sprawę, że nie będzie on słowo w słowo współgrał z naszym ojczystym językiem. Jest to niezwykle ważny i pomocny krok w procesie nauczania.