6 błędów, których każdy uczący się języka obcego powinien unikać (cz. I)

6 błędów, których każdy uczący się języka obcego powinien unikać (cz. I)

W tym artykule omawiamy kilka kwestii, które mogą poważnie utrudnić, a niekiedy nawet uniemożliwić naukę języka obcego.  Ze względu na to, że w szkole English Class specjalizujemy się w nauce osób dorosłych poniższa analiza będzie przedstawiona głównie pod kątem tej grupy wiekowej oraz języka angielskiego. Pamiętajmy, że uświadomienie sobie istnienia problemu lub przeszkody jest pierwszym krokiem aby te przeciwności przezwyciężyć. Zapraszamy więc do lektury, która może okazać się początkiem pozytywnej przemiany.

1.Traktowanie nauki jako zła koniecznego

Jest to jedna z pozostałości po edukacji szkolnej. Wiele osób miało przynajmniej jeden przedmiot szkolny, którego z jakiegoś powodu nie znosiło. Nie było w tym nic złego jeżeli dany przedmiot nas po prostu nie interesował i nie utrudniał nam przy tym zdawania do kolejnych klas. Na szczęście nauka języka nie ogranicza nas do skupiania się na jednym wycinku wiedzy. Język obcy jest tak naprawdę tylko środkiem do celu, którym może być poszerzenie wiedzy w obszarach, które nas pasjonują. Jest to chyba jeden z najmocniejszych argumentów jeśli chodzi o chęć poświęcenia czasu na jego naukę i nie traktowania tego jako przykrego obowiązku. Internet jest nieocenionym źródłem informacji, niezależnie czy interesujemy się modelarstwem, gotowaniem czy sportem. Język angielski daje nam możliwość znacznie poszerzyć horyzonty w kierunku, który sami sobie obraliśmy. Dzięki jego znajomości możemy czytać publikacje na interesujące nas tematy a przy okazji rozwijać swoją wiedzę i słownictwo.

2.Przejmowanie się popełnianymi błędami

Problem ten ma dwa źródła: osobowość ucznia oraz wpływ nauczycieli i otoczenia. Osoby z natury nieśmiałe i niepewne siebie mogą wstydzić się popełnianych błędów w strachu przed oceną i ośmieszeniem się przed innymi. Nie jest łatwo o zmianę nastawienia u takich osób, jednak najlepszym sposobem jest stworzenie jak najbardziej przyjaznej atmosfery podczas zajęć, zadbanie o to, aby osoba ucząca się czuła się swobodnie, jak wśród przyjaciół. Mała grupa mniej stresuje nieśmiałe osoby, które denerwują się wystąpieniami publicznymi, pozwala też na szybsze oswojenie i zapoznanie się z pozostałymi uczestnikami kursu. Ważną rolę odgrywa tu  nauczyciel, który powinien dążyć do jak najbardziej możliwego zintegrowania się grupy, a także poznać swoich kursantów i w umiejętny sposób prowadzić zajęcia, tak aby każdy aktywnie brał w nich udział bez względu na swoje wewnętrzne ograniczenia. Wbrew pozorom popełnianie błędów jest niezwykle ważną składową w procesie całego nauczania. Pamiętajmy, że nie myli się tylko ten, który nic nie robi.

3.Wkuwanie wtedy, kiedy każą

Jeśli wiem, że mam egzamin to uczę się intensywnie w przeddzień. Nauczyciel ma jutro pytać/chcę poprawić ocenę więc powtórzę słownictwo z ostatnich zajęć. To częste z motywacji, jakie przyświecają wielu osobom. Jednak zazwyczaj dopiero po ukończeniu szkoły średniej, gdy wchodzimy w dorosłe życie odnajdujemy tę wewnętrzną motywację i właściwe dla nas powody dla których warto się uczyć języków obcych. Wakacje za granicą- co pomyślą znajomi jak nie będę w stanie złożyć zamówienia w restauracji?  Rozmowa kwalifikacyjna w języku angielskim lub wreszcie praca, gdzie mamy kontakt z klientem zagranicznym. Podobnych przykładów jest wiele. Nie zapominajmy również, że nauka języka obcego jest pomocna w rozwijaniu naszych pasji i zainteresowań. Żadna inna gałąź wiedzy nie pozwoli nam w takim stopniu poznawać więcej ludzi dzielących nasze hobby. Zmieńmy więc nastawienie i wykorzystujmy angielski przede wszystkim do swoich celów, a w chwilach zwątpienia pamiętajmy dlaczego się go uczymy i róbmy to uczciwie i systematycznie dla siebie, wtedy efekty przerosną nasze najśmielsze oczekiwania.

 

Ciąg dalszy w kolejnym artykule już wkrótce!